ZASADY OCENIANIA

  1. Obowiązuje punktowy system oceniania.
  2. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
    • zadanie wykonywane na lekcji,
    • projekt terminowy,
    • ekranówka,
    • sprawdzian praktyczny,
    • sprawdzian w formie testu.
  3. Zadanie wykonywane na lekcji:
    • Przewidywana liczba punktów 4.
    • Uczniowie wykonują zadanie podczas zajęć i dopuszczalne jest konsultowanie się między sobą.
    • Z założenia nie wolno korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji ani innych narzędzi automatyzujących generowanie kodu lub grafiki, chyba że treść zadania na to pozwoli w określonym zakresie.
    • Na wykonanie zadania może być przeznaczona jedna lub więcej lekcji.
    • Nie poprawia się oceny za zadanie.
    • Uczeń nieobecny na lekcji nie otrzymuje z tego zadania oceny.
    • Nie ma możliwości dosyłania zadań po terminie.
  4. Projekt terminowy:
    • Przewidywana liczba punktów 8-12.
    • Przewidywany 1 lub 2 projekty rocznie.
    • Projekt polega na wykonaniu aplikacji zgodnie z ustalonymi założeniami w określonym terminie.
    • Projekt jest wykonywany systematycznie na przeznaczonych lekcjach, a uczeń może dodatkowo pracować nad projektem w domu.
    • Na polecenie nauczyciela należy prezentować postępy w pracy do oceny.
    • Nieoddanie projektu w terminie skutkuje wpisaniem 0 punktów.
    • Przesłanie projektu po terminie do maksymalnie 2 tygodni spowoduje wpisanie 50% zdobytych punktów. Przekroczenie dodatkowego terminu skutkuje ostatecznym pozostawieniem 0 punktów.
    • Uczeń, który z powodu dłuższej nieobecności usprawiedliwionej nie miał możliwości wykonania projektu, może otrzymać dodatkowy termin, uzgodniony z nauczycielem.
  5. Ekranówka:
    • Przewidywana liczba punktów 8-12.
    • Ekranówka to krótka forma samodzielnego zadania wykonanego na komputerze z niewielkiego zakresu materiału, który będzie uczniom podany wcześniej.
    • Uczeń pracuje samodzielnie, zadanie wykonuje w określonym czasie, bez korzystania z jakichkolwiek materiałów pomocniczych, w tym zasobów i narzędzi Internetu.
    • Nie poprawia się oceny z ekranówki.
  6. Sprawdzian:
    • Przewidywana liczba punktów 20.
    • Przewidywany 1-2 sprawdziany w semestrze.
    • Sprawdzian w formie:
      • zadania praktycznego wykonywanego na komputerze lub
      • testu jednokrotnego wyboru lub z krótkimi odpowiedziami.
    • Sprawdzian jest samodzielny, uczeń nie może korzystać z żadnych materiałów pomocniczych, zasobów i narzędzi Internetu.
    • Sprawdzian zapowiadany jest z tygodniowym wyprzedzeniem, a zakres materiału będzie podany uczniom na zajęciach.
    • Uczeń ma możliwość poprawienia oceny ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni w terminie uzgodnionym z nauczycielem i jest to jedyny termin. Ocena wynikowa jest brana jako średnia ocen z terminu pierwszego i drugiego.
    • Uczeń nieobecny uzupełnia sprawdzian w terminie ustalonym z nauczycielem. W razie dalszej nieobecności w najbliższym możliwym terminie.
  7. Niedopuszczalne jest korzystanie z gotowych rozwiązań (ani fragmentów) i przedstawiania ich jako swoje rozwiązanie (plagiat). Stwierdzenie takiej sytuacji będzie skutkowało wpisaniem 0 punktów.
  8. Niedopuszczalne jest korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji do generowania części lub całych zadań, projektów. Chyba że jest to dopuszczone w zadaniu w określonym zakresie, na przykład mockowania danych.
  9. Uczeń może otrzymać dodatkowe punkty za wykazanie się szczególną aktywnością, uzgodnioną wcześniej z nauczycielem. W szczególności za udział w konkursie lub wykonanie własnego zaawansowanego projektu związanego z tematyką zajęć. Warunkiem umożliwienia uzyskania dodatkowych punktów jest aktywny udział w bieżących lekcjach i nie opuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia.
  10. Nauczyciel stosuje indywidualizację nauczania poprzez podejście do każdego ucznia w trakcie wykonywania zadań zależnie od potrzeb ucznia. Nauczyciel udziela uczniom niezbędnych wskazówek, pomaga w diagnozowaniu i naprawianiu błędów.
  11. Nauczyciel stosuje dostosowania dla uczniów, posiadających opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z zaleceniami i ustaleniami w zespole wychowawczym. W szczególności nauczyciel motywuje uczniów do podejmowania wysiłku, akcentuje sukcesy, dzieli zadania na mniejsze elementy, ale także wskazuje elementy, nad którymi należy jeszcze popracować.
  12. Zasady pracy w przypadku nauczania zdalnego:
    • Uczeń ma obowiązek aktywnego uczestniczenia w zajęciach i zgłaszać się na polecenie nauczyciela. Trzykrotny brak odpowiedzi bez wcześniejszego usprawiedliwienia skutkuje wpisaniem nieobecności.
    • Wszelkie wykorzystane oprowamowanie jest bezpłatne, a więc uczniowie mają obowiązek je posiadać.
    • Wszystkie opisane wyżej sposoby uzyskania oceny obowiązują, ale będą odbywały się zdalnie.
    • Problemy techniczne będą rozpatrywane indywidualnie.
  13. Materiały udostępniane przez nauczyciela są przeznaczone wyłącznie dla uczniów do celów dydaktycznych i stanowią właśność intelektualną nauczyciela, chronioną prawem autorskim. Uczniom nie wolno rozpowszechniać otrzymanych materiałów, ani udostępniać osobom postronnym.